مقدمه:
هنگامی که از آموزش رسمی سخن به میان میآید، اولین موسسهای که به یاد میآوریم مدرسه است. مدرسه به شکل امروزی و عمومی آن برای اولین بار در فرانسه پس از انقلاب شکل گرفت و بر اساس آن دولت موظف گردید تا آموزش عمومی و ابتدایی را برای همه سازمان دهد (گلشنفومنی، محمدرسول. 1391). از آن روز بسیاری از دانشمندان و عوام، از مدرسه و روشهای آن دفاع کرده آن را لازم دانستهاند یا ناراضی بوده و آن را نقد کردهاند و برخی عنوان میکنند که فرزندشان را به مدرسه نخواهند فرستاد (هرچند جایگزین مناسبی برای آن در دسترس بسیاری نیست و در نهایت از مدرسه به عنوان مسیر آموزشی مناسب استفاده میکنند). مدرسه بر اساس کدام دسته نظریات در حیطه آموزش توجیه پذیر و چه نقدهایی بر آن وارد است و آیا بدیلهایی برای جایگزینی آن وجود دارد؟
خلاصه:
به دنبال گسترش مدارس در سراسر جهان، نظریهپردازان بسیاری در حمایت از آن برخواستند. در این میان بخصوص کارکردگرایان آن را کمکی برای انسجام اجتماعی و در تامین نیروی انسانی مورد نیاز جامعه لازم دانستند. دورکیم کارکرد مدرسه را توسعه امکانات و تواناییهایی میدانست که جامعه به آنها نیاز دارد و پارسونز وجود آن را برای ادامه حیات جامعه لازم دانسته آن را برای حفظ انسجام اجتماعی ضروری تلقی میکرد (شارعپور، محمود. 1394)
مقاله: چرایی شاداب سازی محیط مدرسه
بررسي عوامل موثر در شاداب سازي مدارس از ديدگاه دانش آموزان و اولياي مدرسه: با تاکيد بر توسعه فرهنگي
مدرسه ,بسیاری ,لازم ,جامعه ,آموزش ,عمومی ,آن را ,را برای ,جامعه لازم ,از آن ,بر اساس
درباره این سایت